Saturday, August 1, 2009

ISLAM TIDAK AKAN BANGKIT SELAGI UMAT TIDAK MENGUBAH PEMIKIRAN MEREKA

Posted by Mohamad Ariffin Hj Taha 2:52 AM, under | No comments

Dewasa ini umat islam mengalami pelbagai masalah yang seolah-olah tiada jalan penyelesaian akibat daripada kemunduran pemikiran umat islam begitu parah. Masalah tersebut bila diringkaskan menjadi empat masalah yang paling menonjol.

1.Ekonomi-Kapitalisme.
Selepas kejatuhan Soviet Union pada 1991, hampir seluruh negara didunia mengambil sistem kapitalis sebgi sistem ekonominya. Dr segi praktisnya ia memang menghasilkan pertumbuhan ekonomi yg memberangsangkan tetapi ternyata gagal dari segi berbezaan diantara jurang golongan kaya dengan golongan miskin. Asas sistem ini adalah Keuntungan/Manfaat, iaitu ianya dianggap sesuatu yg baik jika ia memberi manfaat dari segi material ataupun dapat dirasai secara fizikalnya dan sebalik daripada itu maka dikatakan buruk. Umat islam yg hidup dibawah sistem ini juga tidak lagi memerhatikan bagaimana mereka memperolehi harta dan juga bagaimana untuk membelanjakannya seperti yang terdapat dalam ajaran Islam. Mereka telah terbiasa dengan riba sebagai asas sistem kapitalis dan berasa pelik apabila mereka diminta menjauhi amalan riba tersebut. Halal dan haram bukan lagi menjadi standard dalam menentukan setiap perbuatan mereka.

2.Budaya-Westerisation
Hedonistik menjadi ciri masyarakat barat dijadikan kiblat iaitu rujukan bahawa ianya adalah satu budaya yang modern dan maju. Ini didukung lagi dengan peranan tv yang diimport dari Barat yang berbau rancangan/filem yang pandangan hidup. Sehingga menjadi idola bagi umat islam. Walaupun mengaku mereka umat Muhammad saw tetapi idolanya bukan Nabi Muhammad saw. Iklan tv mempromosikan kehidupan yang berlandaskan kepada budaya kebebasan (liberalisme). Lalu lahirlah muslim yang rajin sembahyang tetapi pada masa yang sama rajin juga melakukan maksiat.

3.Politik-Nasionalisme
Hans Kohn mendefinisikan nasionalisme sebgi “sesuatu keadaan pada individu dimana ia merasaka bahawa pengabdian yang paling tinggi adalahh untuk bangsa dan tanah airnya”. Disini seorang nasionalis mengagungkan fahaman kebangsaan iaitu seseorang yang mengutamakan bangsanya adalah agenda utama dalam hidupnya dan menetapikan aqidah Islamnya. Konsep ini adalah salah satu pemikiran ciptaan barat yang merosakkan pemikiran islam dan umat islam pada amnya dan juga supaya dapat memecahbelahkan umat islam. Nasionalisme telah menyebabkan umat islam mengikat dirinya dengan bangsanya dan bukan dengan agamanya. Umat islam yang berbangsa melayu lebih merasa bersaudara dengan saudaranya yang berbangsa melayu dibandingkan dengan saudara seislamnya berbangsa Iraq, Palastine, Indonesia dan sebagainya, Bahkan merasakan lebih bagus dan lebih baik daripada kalangan bangsa lain.

Begitu juga dengan peristiwa di Palastine-negara islam sekelilingnya seperti mesir telah berdamai dengan Isreal setelah mendapat Gunung Sinai, sama juga Jordan konfliknya dengan Isreal dianggap selesai apabila ia mendapat Tebing Barat. Begitulah konflik diselesaikan dengan kepentingan dan kemanfaatan dari sesuatu pihak tanpa mengambil kira bersaudara seislamnya. Begitulah apabila kepentingan nasianalis atau bangsanya terpenuh lalu konflik dengan Isreal walaupun hakikatnya umat islam di Palastine masih bersendirian berjuang menentang pencerobohan Israel ke atas tanah mereka. Bagi seorang nasionalis hukum/ peraturan yang sesuai diterapkan adalah hukum nasional bukannya hukum agama. Demi kepentingan kesatuan nasianal juga bahawa semuanya agama wajib disamaratarafkan.

4.Agama-Menyamatarafkan semua agama.
Menyamatarafkan semua agama salah satu cabang pemikiran yang disebarluaskan oleh mereka yang berfahaman sekularisme (memisahan agama daripada kehidupan). Berdasarkan 3 doktrin:

i. Kebenaran agama itu bersifat subjektif. Bermaksud pemeluk agamanya menilai bahawa agamanya yang benar manakala agama lain itu salah. Oleh kerana itu semua agama bersifat demikian maka orang lain tidak boleh dipaksa untuk mengikuti agama selain daripada agamanya. Oleh kerana itu taraf semua agama adalah sama.

ii.Akibat daripada doktrin yang pertama tadi iaitu semua agama mempunyai taraf yang sama, maka sesuatu agama itu tidak boleh mendominasikan agama lain. Jika ini berlaku bermakna adanya pemaksaan terhadap untuk mengikuti ajaran yang bukan daripada agamanya.

iii. Oleh kerana itu untuk mengatur kehidupan masyarakat yang berbilang kaum dan agama, maka perlulah ada peraturan bersama yang nilai mampu untuk diadaptasi ke atas semua agama ataupun fahaman yang berkembang ditengah masyarakat.

Penyamatarafkan semua agama ini menyebabkan sebahagian umat islam memandang rendah bahkan tidak suka, menjauhi dan memusuhi agamanya sendiri. Mereka merasakan telah menjadi masyarakat yang modern yang mana apabila menerapkan aturan yang bersifat ‘demokratik dan aspiratif’ yang sebenarnya adalah melepaskan diri daripada agama, termasuklah islam. Malah ada juga mengecam aturan Islam dengan mengatakan ianya ketinggalan zaman ataupun kejam, malah sesiapa sahaja ingin menerapkan hukum islam dianggap sebagai fanatic, fundamentalis, ekstremis agama. Di Malaysia, kita boleh menyaksikan dengan jelas peraturan bersama yang dicipta bersama orang kafir ialah konsep ‘Kongsi Raya”. Semua penduduk malaysia dikehendaki merayakannya dengan alasan bahawa ianya adalah perayaan kaum di malaysia.

Samada mereka sedar atau tidak, umat islam yang bersikap demikian bermakna menentang islam. Mereka membawa diri mereka kedalam jurang kesesatan. Mereka lupa seorang muslim wajib yakin bahwa hanya islam sahaja diredhai Allah.

Akibat daripada fahaman penyamaantaraf agama, umat islam samada di malaysia maupun dinegara islam lain tidak akan merasa apa-apa ketika menyaksikan kehidupan mereka tidak diaturkan dengan peraturan islam. Pemikiran islam, peraturan islam, penyelesaian islam dan aqidah islam adalah satu-satu cara dan jalan penyelesaian masalah kehidupan manusia.


ASAS kehidupan yg dipaparkan diats adalah cabang pemikiran yg lahir dpd sekularisme. Manfaat telah dijadikan standard dalam setiap penganut setianya. Oleh itu apabila ianya dilaksanakan maka yg wujud adalah pertentangan didlm masyarakat. Kita lihat dibidang pendidikan, dari satu segi institusi pendidikan diharapkan dapat melahirkan individu yang berperibadian mulia dan kuat agamanya tetapi hakikatnya mereka yg menghendaki islam dihambat, berapa ramai para penganggur adalah lulusan daripada pengajian Islam dan juga kenapa agama rakyat dimansuhkan.

Dari segi sosial pula, masyarakat dihendaki sifar jenayah, maukan sopan, mulia dan juga remaja yg mempunyai keperibadian yang tinggi tetapi pada masa yang sama di tv dan panggung wayang memaparkan filem yang ganas dan penuh kemaksiatan yg mengajak perlakuan seks dan juga pergaulan bebas. Pihak polis sibuk berkempen membenteras kegiatan pelacuran dan alcoholism (minuman keras) namun kelab malam , kelab hiburan dan kilang arak terus beroperasi. AIDS diperangi tetapi seks luar nikah dibiarkan berleluas. Salah satu rukun negara adalah kepercayaan kepada tuhan, islam adalah agama rasmi dan mengakui bahawa negaranya adalah islam tetapi peraturan yang diterapkan bukan daripada hukum islam. Pembacaan al Quran dipertandingkan di majlis tilawah Al Quran namun ajaran daripada Al Quran diabaikan.

APABILA kita renungkan dan teliti, kenapa semua ini berlaku ke atas umat islam??? Kenapa begitu banyak masalah timbul tetapi masih belum dapat diselesaikan walaupun pelbagai usaha telah dilakukan?? Jawapannya ialah kerana negara islam diperintah dengan sistem kufur atau dengan kata lain dinamakan Darul Kufur. Inilah masalah utama kaum muslimin yg mana negara islam ini perlu diubah daripada darul kufur kepada darul islam. Khilafah Islamiyah perlu didirikan supaya islam dapat diterapkan sepenuhnya dan segala perintah mengikut hukum islam. Inilah jantung atau nadi kepada segala masalah yang yang dihadapi umat islam sekarang. Disamping ianya terkait dengan masalah hidup dan mati kita dalam usaha memperjuangkannya:
Sabda Rasulullah:
“Dan barangsiapa mati tanpa memiliki seorang imam atas jamaah kaum muslimin, dia mati seperti seorang jahiliyah”
[HR Hakim]

Namun begitu perjuang yg ingin lakukan utk mendirikan khilafah mestilah berlandaskan method/cara yang diterapkan oleh syarak dan bukan berlandaskan hawa nafsu semata-mata.

Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...